Повернутися назад Роздрукувати

Юрист: про споживацькі нюанси у сфері торгівлі

Юрист: про споживацькі нюанси у сфері торгівлі

  Величезна кількість заборон, непередбачені ситуації при покупці товарів, суперечки із касирами та охоронцями — із цим усім, і не тільки, покупці часто стикаються у магазинах.

  Щоб уникнути непорозумінь та знайти правильний вихід потрібно знати свої права, як споживача, а не вірити на слово всьому, що каже адміністрація магазину. З цього приводу роз’яснив ситуацію юрист вищої кваліфікації, багаторічний юридичний консультант Лиманської районної спілки споживчої кооперації, нині вже на заслуженому відпочинку, Леонід Іванюк.

  — Леоніде Миколайовичу, більшість сучасних магазинів, які є й на території Лиманщини, починаються з камер схову. Що тут можна порадити покупцям?

Леонід Іванюк, юрист вищої кваліфікації

Громадянам раджу не обов’язково залишати там свої речі: наприклад, рюкзак чи сумку, якщо всередині є щось цінне. Пояснення просте: керівництво супермаркетів не бере на себе відповідальність за збереження ваших речей.

  — Нерідко буває, що покупець ненароком пошкодив товар, викладений на прилавку магазину. Що в даному разі йому загрожує?

Леонід Іванюк, юрист вищої кваліфікації
У статті 323 Цивільного кодексу чітко зазначено: якщо ви випадково щось пошкодили, витрати покладаються на власника. Покупець не повинен сплачувати за розбиту пляшку, чи розсипане борошно ані копійки.

  — Чи може споживач розпакувати для огляду товар, який збирається придбати й хто має право для перевірки сумок?

Леонід Іванюк, юрист вищої кваліфікації
Покупцям дозволено відкрити будь-який товар на касі, оглянути його, але тільки якщо вони вже за нього заплатили. А у разі незгоди з якістю товару, потрібно заявити спочатку касиру, а потім адміністрації магазину. Товар може бути повернутий, а покупцю, звичайно, віддадуть гроші. Щодо перевірки сумок, то змусити їх відкрити має право тільки співробітник поліції. Служба охорони не наділена такими повноваженнями.

  — Нерідкі ще випадки повернення покупцями товару після того, як він вже опинився вдома. Як діяти в даному разі?

Леонід Іванюк, юрист вищої кваліфікації
У кожного покупця є 14 днів, щоб із чеком та етикеткою принести назад те, що не підійшло. Особливо, якщо ціна не відповідає заявленій якості.

  — Аби зафіксувати наявні в системі торгівлі неподобства доводиться застосовувати фото та відеозйомку. Чи законно діє споживач?

Леонід Іванюк, юрист вищої кваліфікації
Зазвичай працівники магазину вимагають вимкнути камеру на телефоні, коли покупець саме хотів, скажімо, сфотографувати цінники. Проте їхні дії незаконні. Нагадайте про статтю 34 Конституції України, яка дозволяє вільно збирати, використовувати та поширювати інформацію. Пам’ятайте, права споживачів гарантовані основним законом країни.

Розмову записав: Іван Рафальський. 

  За матеріалами газети «Слава хлібороба» № 12 (9 865).