Повернутися назад Роздрукувати

В Одесі презентували унікальне видання «Порти Великої Одеси: історія, реформи і перспективи» (фото)

В Одесі презентували унікальне видання «Порти Великої Одеси: історія, реформи і перспективи» (фото)

25 листопада 2025 року в Одесі відбулася урочиста презентація книги «Порти Великої Одеси: історія, реформи і перспективи» — унікального науково-аналітичного видання, яке вперше в українській історико-економічній літературі комплексно узагальнило процеси виникнення, розвитку, реформування та модернізації портів України. На презентацію зібралися провідні фахівці портової галузі, науковці, представники підприємств морського транспорту, залізничної інфраструктури та логістичних компаній, які з професійної думки схарактеризували книгу як знакову подію, що займе важливе місце в історії української портової галузі.

Виступаючі зазначили, що вперше в межах одного видання представлено ґрунтовний аналіз виникнення морських портів Великої Одеси, організації їх роботи та особливостей діяльності на різних етапах розвитку. Порти Великої Одеси — морські ворота України, через які протягом майже двох століть здійснюються ключові економічні процеси: міжнародна торгівля, експорт і імпорт товарів, формування транспортно-логістичних ланцюгів, розвиток інфраструктури Північного Причорномор’я. Саме навколо портів Одеси, Чорноморська та Южного сформувалися сучасні міста, які сьогодні залишаються найважливішими економічними центрами держави. 

Книга також присвячена людям, які стояли біля витоків розвитку українських морських портів, будували причали, створювали підприємства, проводили реформи та закладали основу сучасної морської індустрії.

Доктор історичних наук Олег Дьомін розповів про те, що документально підтверджено — стартом портів Великої Одеси є 1764 рік, коли Османська імперія побудувала тут порт і пристань Хаджибей. І тільки наступного 1765 року турки почали будувати поряд однойменну фортецю.

Олег Дьомін, доктор історичних наук, співавтор книги «Порти Великої Одеси».

Олег Дьомін, доктор історичних наук, співавтор книги «Порти Великої Одеси»

У 1764 році почалося будівництво першого порту. Місце розташування — це сучасна Митна площа. Потім впродовж часу Одеський порт пройшов декілька етапів від військово-морської бази кінця 18 століття до торгівельного розвинутого порту, який в перші роки 20 століття займав 1 місце по товарообігу у державі.

Проєкт створено командою науковців та практиків галузі під керівництвом Олега Кутателадзе, голови наглядової ради ТОВ «Трансінвестсервіс».

До авторського колективу увійшли: Олег Дьомін — доктор історичних наук, Валерій Войниченко — кандидат економічних наук, Дмитро Козаченко — доктор технічних наук, Олег Кутателадзе — кандидат юридичних наук, Анатолій Верлан — кандидат технічних наук, Костянтин Ільницький — відомий галузевий журналіст, засновник та багаторічний керівник журналу «Порти України», Віталій Кутателадзе — кандидат юридичних наук, директор морського термінала «ТІС-Вугілля». Співавтори розповіли про ідею створення книги, складність збору матеріалу, наукову та практичну цінність багаторічної роботи. Особливу увагу автори приділили питанню взаємодії морських портів і залізниці, від ефективності якої залежить формування сучасних морських транспортних вузлів та конкурентоспроможність України на міжнародному ринку.

Валерій Войниченко зазначив, що у 1920-1990 роках портове господарство Одеського регіону характеризував стрімкий розвиток: вантажообіг зріс більш ніж у десять разів — від 5,5 млн тонн у 1906 році до 57 млн тонн у 1990-му.

Валерій Войниченко, кандидат економічних наук, співавтор книги «Порти Великої Одеси».

Валерій Войниченко, кандидат економічних наук, співавтор книги «Порти Великої Одеси»

Власне, в саме цей період з’явилося поняття портів Великої Одеси, бо крім єдиного спочатку Одеського порту, в 1958 році з’явився Іллічівський морський торгівельний порт, потім у 1971 році Іллічівський морський рибний порт, а потім вже у 1978 році — МТП Південний.

У книзі розвиток одеської портової галузі аналізується крізь призму політичних і економічних змін — НЕПу, індустріалізації, косигінських реформ та перебудови. Радянський період був суперечливим: порт двічі відбудовували після руйнувань — по завершенні громадянської війни й після визволення Одеси у 1944 році. Тоді порт дуже швидко відновив роботу й став важливою складовою ленд-лізу.

34 роки незалежності України були складними: економічні кризи, занепад галузей, відтік населення, нинішня війна. У 2013 році ВВП становив менш ніж 70%  від рівня 1990-го, у 2020 році — 67%. Втім, порти Великої Одеси демонстрували протилежну динаміку. Попри політичну нестабільність, проблеми в управлінні державою та корупцію, їхній вантажообіг зріс із 57 млн тонн у 1990 році до майже 109 млн тонн у 2020-му.

Костянтин Ільницький, екс-головний редактор журналу «Порти України» , співавтор книги «Порти Великої Одеси».

Костянтин Ільницький, екс-головний редактор журналу «Порти України» , співавтор книги «Порти Великої Одеси»

За часи незалежності України були збудовані понад 50 нових морських причалів, 10 км причального фронту, а зараз вже 11 км – це гігантське будівництво, яке навіть важко з чимось порівняти в Україні. І при цьому з державного бюджету гроші на це не давали. Близько половини причалів було збудовано коштом прибутку держпідприємства морських торгівельних портів, Адміністрації морських портів України, а половина – коштом інвестицій приватних компаній. Лідером тут стала група компаній ТІС, яка побудувала 6 причалів, майже всі глибоководні.

Фахівці відзначили, що видання «Порти Великої Одеси» стане цінним довідником для фахівців морської індустрії, буде корисною студентам та науковцям, сприятиме розвитку подальших досліджень у сфері морської логістики, економіки та інфраструктури. Ця книга актуальна, адже Україна потребує фахового аналізу та бачення розвитку стратегічних галузей.

Ірина Морозова, у минулому ректор ОНМУ.

Ірина Морозова, у минулому ректор ОНМУ

Я можу схарактеризувати цю книгу такими термінами як об'єктивність, справедлива історична оцінка, дуже уважливе відношення до тих відомих людей, про яких ця книга написана. Я прочитала більшість сторінок цієї книги з інтересом і з дуже добрим відчуттям, зустрічаючи знайомі імена і знайомі обличчя. Звісно, мене здивував величезний обсяг інформації, який обробляла редакційна колегія, і те, як добре структуровано інформацію в цій книжці. Взагалі мені дуже сподобалася композиція цієї книги.

Сергій Нікулін, начальник філії «ЧерноморНДІпроєкт» АМПУ.

Сергій Нікулін, начальник філії «ЧерноморНДІпроєкт» АМПУ

На прохання Олега Джумберовича і Костянтина Олексійовича мені довелося цю книгу прочитати. Я це зробив з задоволенням, від початку і до кінця, і був уражений тією колосальною роботою, яка була проведена. Це просто подвиг, я вважаю — зараз, в наш час, створювати таку книгу. Тут я бачу кілька поколінь представників нашої багатостраждальної, не побоюсь цього слова, морської галузі. Тут є молоді, тут є люди більш зрілі, які докладали чимало серйозних зусиль для розвитку морського господарства незалежної України. Тому ця книга для нас велике значення має. Низький уклін тим, хто задумав цю книгу і хто її створив.

Сьогодні, коли Україна знову бореться за свободу та право жити у відкритому світі, ця книга набуває особливого значення. Вона показує, що сила портів — у людях, які їх створювали, розвивали й захищали; у фахівцях, які поколіннями зберігали й примножували морську традицію; у лідерах, здатних мислити стратегічно та будувати майбутнє навіть у найскладніші часи. Ця книга — данина минулому, цінний інструмент для сьогодення та дороговказ на майбутнє. Презентація книги «Порти Великої Одеси: історія, реформи і перспективи» стала завершальним етапом масштабного дослідницького проєкту. Видання вже назвали однією з найґрунтовніших праць про портову галузь України, яке матиме значний вплив на формування професійного середовища та майбутню стратегію розвитку морської інфраструктури держави.