Морська Палата України (МПУ) із сумом відзначає, що наміри голови Державної екологічної інспекції (ДЕІ) Андрія Мальованого є небезпечними для бізнесу та не узгоджуються із вимогами чинного законодавства. Мова про ініціативу очільника ДЕІ про внесення змін до Положення про ДЕІ щодо надання інспекції офіційного статусу правоохоронного органу, після чого робітники відомства зможуть проводити перевірки в морських портах.
Він звинуватив АМПУ у "саботажі проведення перевірок в портових зонах" та оголосив про свій намір "на вищому державному рівні ставити питання про відновлення повноцінної роботи інспекторів в південних портах".
Своєю чергою МПУ пояснює, що, по-перше, інцидент, який стався за межами територіального моря України (16 морських миль від берега), намагаються використати як підставу для скасування встановленого порядку взаємодії адміністрації морського порту із ДЕІ у разі виявлення випадків забруднення в акваторії порту. Втім, територіально та нормативно це різні підстави для контролю, і така підміна понять виглядає відвертою маніпуляцією.
По-друге, підстави для надання статусу правоохоронного органу з метою застосування ст. 343 Кримінального кодексу, насправді, є більш ніж сумнівними. Притягнення до кримінальної відповідальності можливо виключно за обвинувальним вироком суду за результатами розгляду кримінальної справи. Тобто очільник ДЕІ де-факто пропонує дві речі: збільшити навантаження на справжні правоохоронні органи: органи досудового розслідування, прокуратуру, суди, а також тиснути на бізнес для допущення інспекторів до перевірок, без урахування правил та процедур, передбачених Законом "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". При цьому голова ДЕІ зробив ці заяви, попри дію мораторію на проведення перевірок у зв’язку з негативними явищами, спричиненими COVID-19.
Як вважають фахівці морської галузі, для морських портів України це означатиме ризик повернення до практик безпідставних та необґрунтованих затримок суден.
Відповідно до наданих повноважень, ДЕІ здійснює державний нагляд (контроль), і при цьому не несе жодної відповідальності за збитки, які завдаються в результаті протиправних дій інспекторів. За результатами розгляду численних судових справ встановлено неодноразова протиправність дій інспекторів ДЕІ під час перевірки суден. При цьому, жоден з інспекторів ДЕІ не притягнутий до відповідальності, підкреслюється в публікації.
Морська Палата України закликає Кабінет Міністрів України не допустити повернення практики корупційно-мотивованих необґрунтованих перевірок суден під іноземним прапором інспекторами ДЕІ. Екологічна інспекція роками доводила свою некомпетентність у морських питаннях, судова практика послідовно визнавала дії інспекторів незаконними, бізнес доклав немало зусиль для розробки прозорих та зрозумілих правил взаємодії. Важливо не повертатись назад, а працювати далі за встановленими правилами, йдеться у зверненні МПУ.