- Чого вдалося досягти у 2019 році та які плани на 2020 рік?
Загалом, 2019 - рік рекордів: обсяг перевалки досяг 160 млн тонн - це історичний рекорд; перевалка контейнерів перевищила десятирічний максимум - 1 млн TEU. Почав працювати новий зерновий термінал "Нептун", для чого було виконано масштабне днопоглиблення - вкладено понад один мільярд гривень. Додатково в галузі з’явилося більш як 500 робочих місць. На 2020 рік потребують ухвалення важливі рішення на державному рівні, від яких залежатиме розвиток Адміністрації морських портів України й галузі. Зокрема: укласти договори з концесіонерами, відрегулювати розвиток водних шляхів та логістики портів, річок, залізниці тощо, підготувати нові проєкти.
- Як АМПУ працювало без затвердженого фінансового плану?
Процес затвердження фінансового плану неефективний через надмірну бюрократизацію. Цілі міністерства часто суперечать одна одній, з одного боку - необхідність збільшення інвестицій у проєкти, з іншого - потреба у максимальних надходженнях до бюджету.
Попри відсутність фінплану, нам багато чого вдалося досягти: масштабне днопоглиблення, збільшення фінансування власного флоту до 218 млн 500 тис. грн, потужності флоту днопоглиблення збільшаться у чотири рази вже цієї весни - завдяки чому зросте швидкість роботи, обсяг та економія.
- Чому ідею АМПУ придбати землесос критикують?
Гадаю, що такі заяви є маніпулятивними і являють собою спробу скасувати державну закупівлю та перерозподілити кошти вигідним для себе чином. Для АМПУ збільшення потужності флоту необхідне: потужність флоту в 3,7 раза менша від щорічної заносимості каналів й акваторій, яка складає 6,8 млн м3. Вартість виконання робіт підрядниками дорожча від роботи власного флоту у 2-4 рази. Купівля землесоса дозволить АМПУ, за попередніми підрахунками, зекономити понад 400 млн грн щорічно.
- Чому правоохоронні органи заявляли про корумпованість тендерів з днопоглиблення?
Інформація про корупцію у проєктах з днопоглиблення стосується попереднього керівництва. Мій привнесений з європейської практики підхід цілком прозорий. Надається максимум інформації усім учасникам про майбутні проєкти - і українським, і закордонним. Тендери відкриті й проводяться на майданчику ProZorro, до участі залучаються провідні світові компанії. У тендерах на днопоглиблення портів "Південний" і "Чорноморськ" перемогла китайська компанія "China Harbor Engineering Company Ltd", економія на цих роботах склала більше ніж 500 млн грн. Рішенням судів України: господарського, апеляційного й касаційного - порушень при проведенні тендера не знайшли, договір з китайською компанією визнано дійсним.
- Чому АМПУ не вдається побороти корупцію серед портових екологів?
АМПУ було зроблено все необхідне задля покарання тих, хто забруднює акваторії: створено чіткі правила спільно з Державною регуляторною службою, бізнесменами й асоціаціями. Але корупцію можуть припинити тільки правоохоронні органи. Хочу також зазначити, що головними забруднювачами є не судна, а каналізаційні колектори й стічні води, які зливають свої відходи в акваторії, але це проблема рівня міської та державної влади.
- Чи виправдані звинувачення у зловживанні при наданні лінійних знижок агентській компанії "Портінвест Лоджистік"?
В АМПУ немає повноважень для надання преференцій у портових зборах. Знижки надаються і затверджуються відповідно до наказу Мінінфраструктури №316. До того ж, знижки отримують не агенти, а судновласники чи фрахтувальники суден.
- Які Ваші подальші плани роботи?
В конкурсі на посаду брати участь не буду, оскільки немає умов для реалізації професійних завдань на посаді, а саме: перебудова портової галузі держави за найкращими європейськими моделями. Але попри складнощі, Україна - динамічна країна. Портова галузь та логістика тут буде активно розвиватися. Скоріш за все, надалі я працюватиму в приватному секторі.
- З якими проблемами може стикнутися переможець конкурсу на посаду?
Напрямків роботи чимало. Перш за все, це фінансова і політична незалежність підприємства. Компанії необхідна мінімізація бюрократії та політичного впливу й призначення топменеджменту АМПУ і філій - цю роботу розпочато. Проведення Наглядовою радою конкурсу на посаду голови АМПУ - це наступний крок. Необхідний виважений план дій задля збільшення інвестиційного ресурсу компанії. Також необхідно створити механізм передачі причалів в концесію або оренду бізнесу з умовою інвестицій в їх збереження і модернізацію.
За матеріалами Інтерфакс-Україна.