- На "ТІСі" завжди приділяли багато уваги екологічній безпеці, як йдуть справи сьогодні?
Екологічна безпека в нас відповідає нормам. Проводиться моніторинг навколишнього середовища силами атестованих лабораторій. Всі показники знаходяться в межах норми - це дуже радує, тому що ми обробляємо понад 25 млн. тонн вантажів. На викиди, які мають місце, було отримано необхідні дозволи. Оцінити рівень викидів можна за сумою екологічного податку, який сплачує "ТІС". Ця сума не перевищує трьох з половиною тисяч гривень на рік, не дивлячись на те, що компанія перевалює такий обсяг вантажів. Викиди від діяльності компанії не завдають шкоди навколишньому середовищу.
- Як це вдається такому великому підприємству?
З початку заснування підприємства тут була створена екологічна служба, яка брала участь у проєктуванні та будівництві. Всі об'єкти проходили державну екологічну експертизу, а проєктні рішення перевірялися на відповідність природоохоронному законодавству України. Таким чином, ще до будівництва об'єктів в них закладалася екологічна безпека.
- Підприємство розвивається дуже динамічно, щось доводиться змінювати й у Вашій роботі?
Зміни стосуються номенклатури вантажів: вона розширюється, збільшується, що відбивається й у наших екологічних документах. Наша служба стежить за появою нових видів вантажів, технологій, які ми іноді змінюємо й адаптуємо, модернізуємо. Всі ці зміни потім враховуються в екологічних документах, в додаткових аналізах й дослідженнях.
- З чого зазвичай складається Ваша робота?
Ця робота досить копітка, вимагає уваги. В університеті цьому не вчать. Я дуже вдячна Сергію Володимировичу (Джеджорі - прим. ред.), який зібрав кваліфіковану команду та зміг навчити нас всіх тонкощів цієї роботи. Щодня ми проводимо обстеження нашого підприємства. Робота складається зі спілкування: з технологами, вантажним бюро, з представниками державних органів. Беремо участь у семінарах і тренінгах. Також відстежуємо законодавство, щоб розуміти, що нас чекає в майбутньому. Намагаємося вносити зміни в чинне законодавство, тому що закони, прийняті двадцять років тому, застарівають і ніхто їх не коригує. Іноді нам це вдається.
- Чи бувало таке, що просили терміново зробити перевантаження, не звертаючи уваги на чинні норми?
Такого не було ніколи. Ми заздалегідь знаємо, які плануються вантажі. Якщо буде перевантаження нового виду вантажів і немає відповідної документації, ми ставимо до відома інспекцію. Просимо дозволити разове перевантаження, щоб перевірити, чи підходить наше обладнання для такого вантажу. Запрошуємо лабораторію, щоб провести заміри. Після вжитих заходів ми розуміємо, чи зможемо працювати з цим видом вантажу. Такі речі від контрольних органів ніхто не ховає.
- Що б Ви відповіли тим, хто стверджує, що підприємство завдає шкоди навколишньому середовищу?
У нас є закон "Про звернення громадян", який дає можливість звернутися в держоргани й отримати будь-яку необхідну інформацію по суб'єкту господарювання. На підставі такої інформації можна робити висновки, чи завдає шкоди підприємство. Зараз не можна займатися бізнесом без відповідної документації та перевірок. Держоргани цю інформацію про підприємства надають. Говорити можна що завгодно, а висновки потрібно робити на підставі фактів. Подібна ситуація в нас була, коли жителька селища Нові Біляри поскаржилася на високий рівень забруднення повітря. Ми приїхали туди з лабораторією, відібрали зразки ґрунту та повітря. Основна причина скарги полягала в тому, що нібито наше вугілля "хрумтить на зубах". Просто провівши пальцем по листю садових дерев і по траві, ми виявили, що їхня поверхня чиста. Дощі до цього не йшли тиждень, дерева, звісно, ніхто не мив. Вугільний пил, у свою чергу, має властивість осідати на поверхні рослин. Пізніше з'ясувалося, що мешканка, яка поскаржилася, за адресою не проживає більше пів року й заяву можливо було подано нею з якихось інших міркуваннь.
- Що б Ви сказали жителям довколишніх сіл про екологічну безпеку роботи "ТІСу"?
Не потрібно боятися компанії "ТІС", потужностей, які підприємство розвиває і розвиватиме. Ми проводимо роботу і в соціальній сфері: ще при Олексії Ставніцері була побудована школа, відреставрована церква у Визирці - найближчому до підприємства селі. Там у нас живуть топменеджери, для співробітників там побудовані житлові комплекси. Багато хто живе у Визирці та прилеглих селах. Ми знаходимося тут кожного дня на роботі, дихаємо цим повітрям, п'ємо цю воду та залишаємося здоровими. Ми ведемо моніторинг, робимо аналізи, результати яких не виходять за межі нормативних. Ми готові показати жителям всі результати вимірів і надати будь-яку необхідну інформацію.
- Ви готуєтеся до того, щоб надавати дані в онлайн режимі?
Наші литовські партнери презентували систему, яка дозволяє як працівникам, так і населенню відстежувати в режимі реального часу всі параметри у сфері екології, енергоощадження та водоспоживання. Можна зайти на сайт і ознайомитися з тим впливом, який надає суб'єкт в даний момент. У Литві ця система впроваджена та працює, і ми плануємо таку технологію впровадити на нашому підприємстві.
- Чи є якісь побоювання з приводу впровадження такої технології?
Побоювань немає ніяких, особисто я працюю на "ТІСі" майже п'ятнадцять років і не було жодного перевищення норм за час моєї роботи. Багатьох дивує, що на такому великому підприємстві немає проблем з забрудненням. Але на підприємстві працюють технологи та інженери, впроваджуються нові технології, які допомагають знизити нанесення шкоди довкіллю. Основи цього були закладені ще при Олексії Ставніцері. Він розумів, що починає нову еру приватних портів в Україні та, звичайно, увага буде пильна до всіх сфер діяльності підприємства - не тільки до екологічної. Екологія сьогодні - інколи зручний важіль маніпулювання та впливу на суб'єкти підприємництва. Але ми розуміємо самі, що в будь-якому випадку повинні берегти місце, де живемо.
- Які новітні технології використовуються на підприємстві?
Ми використовуємо систему пилоподавлення, систему крапельного зрошення тих вантажів, для яких не передбачене закрите зберігання. На вантажі, які пилять, витрачається дуже багато води, але це робити необхідно.
- Які закладалися норми екологічної безпеки у Ваших колег для нового терміналу "Нептун"?
Встановили газоочисне обладнання, оскільки це вимога для проєктування терміналів з таким видом вантажів. Проєктні матеріали проходили через громадські слухання, проводилася екологічна оцінка навколишнього середовища - всі матеріали є у відкритому доступі для ознайомлення громадськості. Громадські слухання проходили також на етапі будівництва - люди могли прийти та поставити свої запитання. Контроль здійснювався щоденний, як на етапі будівництва, так і під час тестового режиму роботи.
- Які подальші плани в екологічної служби?
Будемо розвиватися далі та впроваджувати нові технології. Хочемо встановити датчики для моніторингу ситуації, які дозволять мінімізувати витрати та запобігти помилкам, викликаним людським фактором. Датчики можуть виводити інформацію, доступ до якої можна отримати з комп'ютера або з телефону. Хотілося б удосконалити законодавство у сфері екології. Наприклад, міжнародні вимоги до будівництва об'єктів жорсткіші за українські. Їх необхідно впроваджувати та дотримуватися.