Бути найшвидшими у навантаженні та вивантаженні, а відтак більш конкурентоспроможними, підприємству ТІС-Вугілля допомагає високотехнологічне обладнання. Одним з таких ключових механізмів є стакер. По суті це самохідний стрічковий транспортер. Він рухається по рейках уздовж складу сипучих вантажів та формує ті самі купи вугілля та руди, які добре видно звідусюди на транспортному вузлі ТІС, розповідає начальник зміни Костянтин Євтодій.
Костянтин Євтодій, начальник зміни
Стакер призначений для розвантаження вагонів. У нас два вагоноперекидачі, з яких по конвеєрних стрічках вантаж йде далі на стакер, котрий формує штабеля. Потім ковшові навантажувачі та рекламер цей вантаж перенаправляють на судно або до вагонів.
Штабелями називають гори вугілля, залізорудних котунів, щебеню та будь-яких інших сипучих вантажів, які акуратно укладають уздовж величезних площ, так званих складів. Щоб вантаж не розповзався та не пилив, застосовують спеціальні технології, розповідає Костянтин Євдотій.
Костянтин Євтодій, начальник зміни
Для цього у нас є система пилопригнічення. Вона починається ще з вагоноперекидача, потім уздовж стрічок і так само на стакер. Склади повинні бути вологими. Це так зване запечатування штабеля. Він покривається кіркою і вже не пилить навіть при значному вітрі.
Висота штабеля зазвичай не перевищує 18 м і залежить від щільності вантажу. Чим вантаж важчий, тим насип нижча, розповів водій стакера Сергій Шпрайдун. На ТІС-Вугіллі він працює всього три роки. Влаштувався машиністом конвеєра, але потім вирішив, у вільний від роботи час, освоїти професію водія стакера. Керівництво підприємства підтримало таку ініціативу працівника.
Сергій Шпрайдун, водій стакера
Хочеться розвиватися далі, опановувати нові види техніки, але є й складнощі. Потрібно було стажуватися 15 змін. Навчався я у вільний від роботи час і досвідчені водії стакера навчали мене усім азам роботи цієї машини.
Формування складу — це командна робота. В роботі беруть участь фахівці з різних напрямків, адже від того, наскільки правильно було розташовано вантаж, від логістики, залежить подальша швидкість завантаження, розповідає Сергій Шпрайдун.
Сергій Шпрайдун, водій стакера
Спочатку, щоб просто переїхати на даний штабель, мені начальник ЦПУ говорить, куди я повинен переїхати, я підтверджую, присутній при цьому також начальник зміни. Коли всі переконалися, що координати вірні, тільки тоді я даю старт і хлопці з вагоноперекидача подають вантаж.
Щоб вантаж не пилив при перевалці через стакер, висота стріли цього механізму не повинна перевищувати два метри від верхівки конуса штабеля. Це вже тонкощі роботи машиніста, від професійності якого залежить акуратність та компактність штабелювання. На підприємстві ТІС-Вугілля працює два стакери. Простоюють вони дуже рідко. У ці рідкісні години механіки та слюсарі мають можливість провести всі необхідні роботи для підтримання механізмів у робочому стані, розповідає начальник зміни Костянтин Євтодій. За його словами, це година в зміну, один раз на тиждень.
Сьогодні водіями стакера на ТІС-Вугілля працевлаштовано 8 осіб. Однак опанувала роботу на цьому механізмі більша кількість працівників. Сьогодні отримати таку професію можна тільки, так би мовити, «з рук в руки». Досвідчені водії стакера стажують тих, хто бажає працювати на новій техніці, а керівництво підприємства схвалює таку тенденцію, бо ТІС-Вугілля розвивається і в його планах закупівля додаткових механізмів та збільшення обсягів перевалки вантажів.
Авторка: Катерина Гончар.