Портове господарство ТІС (ТОВ «Трансінвестсервіс») простягнулося на сотні кілометрів, обросло причалами, залізничними гілками, підрозділами, відділами та сьогодні, мабуть, може претендувати на статус невеликого міста — зі своєю інфраструктурою і взаємовідносинами із «зовнішнім» світом. Життям порт історично наповнювали чоловіки — докери, стропальники, вантажники, кранівники та капітанія. Але транспортний вузол у Визирці забезпечує роботою всіх: тут є і стафіровщиці, і кранівниці, і змінні працівниці диспетчерських, і керівниці напрямків, в підпорядкуванні яких цілий штат чоловіків. Багато з них підіймаються кар'єрними сходами всього лише через кілька років після закінчення вишу. А розповідають про своє підприємство захоплено і з любов’ю.
Знайомтеся: Ольга Кищенко — заступниця начальника складу генеральних вантажів контейнерного термінала DP World TIS — Pivdennyi. Відразу після школи дівчина подала документи в політех на менеджмент. Але навчання не захопило, і на наступний рік інститут — Ізмаїльський водний — порадив батько. Він розсудив, що регіон портовий, і економісти будуть потрібні завжди. Дочка послухала і поступила на заочне відділення.
У Визирці Ольга опинилася після заміжжя і, бувши на третьому курсі, вирішила спробувати влаштуватися за фахом. Так стала тальманом. А це — перша ланка виробництва — людина, яка стоїть на приймання та відправлення, рахує кількість вантажу з машин і вагонів і складованого на судно.
Ольга розповідає, що, коли у 2013 році вона прийшла на ТІС, на підприємстві було всього дві залізничні гілки. У неї на очах порт розвивався дуже швидко. При регулярно нарощуваних обсягах у тальманів дуже непрості умови праці — змінний графік, необхідність підійматися на борт автомобілів, щоб списати пломби з контейнерів, береговий вітер і, в основному, робота «на свіжому повітрі». Але при цьому дівчина посміхається і каже: «Я дуже люблю свою роботу».
Тальманом вона відпрацювала п’ять років, але паралельно пройшла навчання на вагарницю, тому частину цього терміну провела на автоваговій, а потім і на зважуванні вагонів.
Ольга Кищенко, заступниця начальника складу генеральних вантажів DP World TIS — Pivdennyi
Цілий день ти не сидиш на місці. Постійно щось нове — то труби, то прокат, незнайомі раніше вантажі — немає рутини. Я на ТІСі вже майже вісім років, основний фронт робіт був в чоловічому колективі. У нас є один критерій — професіоналізм. По ньому й оцінюють будь-якого співробітника, будь-то жінка чи чоловік. Звичайно, стропальники — ті, хто фізично чіпляє і переставляє контейнери — чоловіки. Тальман одночасно все це рахує, ними керує виконавець робіт. Але, якщо його немає, локальні доручення і накази віддає змінний тальман. І ніхто ніколи не подумав навіть проігнорувати мою команду, тому що я «слабка» стать. Бувало, хтось з власної ініціативи може в чомусь допомогти. Але це все — наслідок людського фактора і твоїх дружніх відносин в колективі. Єдине, в чому складність цієї роботи — в плані здоров’я. За зміну часом дуже сильно промерзають ноги, а це позначається на всіх органах.
Нову посаду — виконавиці робіт — їй запропонувало керівництво, оцінивши знання, енергію, професіоналізм співробітниці. Для підвищення по службі потрібно було у вільний час після роботи або у вихідний день проходити стажування. І молода спеціалістка з ентузіазмом на це погодилася. Після іспиту в підпорядкуванні Ольги опинилися тальмани-чоловіки — від чотирьох до п’ятнадцяти осіб, в залежності від обсягу робіт. І часто новим стропальникам доводилося підказувати, як краще провести роботи на майданчику.
На той момент виробники були універсальні, але буквально через пару місяців, у зв’язку з розширенням виробництва, склади, в залежності від роду вантажів, розділили на три підрозділи — генеральних вантажів, навалювальних і контейнерну службу. Дівчина віддала перевагу піти за своїм керівником в навалювальний сектор. Але зізнається, що приймати глину, нікель, руду досить шаблонно: «сиплеш купу, та й сиплеш». І коли два роки тому їй запропонували зробити ще один крок в кар'єрі — спробувати себе на посаді замначальника складу генеральних вантажів на DP World TIS — Pivdennyi — вона з радістю прийняла виклик.
Ольга Кищенко, заступниця начальника складу генеральних вантажів DP World TIS — Pivdennyi
Тут нудно не буває. Тут дуже багато всього, особливо, коли йде новий вантаж. Генеральний вантаж — різний: арматура (в бухтах, пачках), заготівля, вантаж пакетований або ні, для стафіровки, для відправки на судно, відкритого або закритого зберігання. Кожен раз, коли укладається договір на прийняття вантажу або його перероблення, підписуються абсолютно різні умови. Це дуже різноманітна діяльність, що вимагає нестандартних рішень. І тут є і робота на вулиці, і кабінетна — з перевірки звітів. Мені подобається бачити життя всього порту і відчувати, що до цього руху я маю пряме відношення.
На питання: «А як же вдається переживати цей «рух» взимку, коли навколо свистить студений вітер, сніг в обличчя, шторм, вогкість?» Ольга розповіла курйозну ситуацію, коли чоловік запропонував з'їздити на рибалку з ночівлею. Вона зізналася йому, що навіть не має уявлення, які речі з собою брати, тому що ніколи раніше так не виїжджала. І тоді він сказав: «Олю, ти працюєш в нічні зміни на ТІСі, ти й так на березі лиману». Але, визнає моя співрозмовниця, на роботі не помічаєш ні дощу, ні вітру, тому що є захопленість і відповідальність.
Однак, при всій любові до роботи, зізнається керівниця, пріоритетом залишається сім’я. Чоловік-далекобійник може і біля плити постояти, і в інших домашніх справах бере участь. І дуже пишається в колі друзів успіхами дружини.
У 2017 році в колектив DP World TIS — Pivdennyi влилася випускниця Тернопільського економічного університету Алла Хамурда. Її диплом був пов’язаний з митною діяльністю (знову ж таки, за пропозицією батька). Але після четвертого курсу вона приїхала в Южне до сестри. І заодно з відпочинком подала документи на місцеві підприємства. Після співбесіди дівчині запропонували двотижневе стажування з обліку вантажів на ТІСі. І дипломований митник стала технікинею обліку вантажів в порту.
Спочатку це був підрозділ, що займався експортом і імпортом вантажів в контейнерах, і в функції молодої співробітниці входив документообіг в базі 1-С навантаження контейнерів на автотранспорт. З досвідом туди ж додався залізничний і морський транспорт. Робота позмінна, але, в основному, кабінетна, пояснює спеціалістка.
Алла Хамурда, заступниця начальника групи обліку генеральних і навалювальних вантажів DP World TIS — Pivdennyi
З кожним місяцем я дізнавалася щось нове, і це будило все більшу зацікавленість у своїй справі. І досі у нас бувають ситуації, з якими ми стикаємося вперше, і неймовірно цікаво знаходити виходи з них, вивчати нову документацію, тому що це — розвиток і в професійній, і в посадовій діяльності.
Відносно гендерного аспекту, Алла каже, чоловіки трохи з іншого ракурсу дивляться на будь-яку виробничу проблему. Іноді щось підказують, і це дозволяє побачити ситуацію ширше, об'ємніше. Однак її професійна діяльність протікає, в основному, серед жінок.
Дівчина розповідає, що її підрозділ з розвитком виробництва, як і в разі Ольги, також розділили на два. Контейнерну підструктуру обліку вивели окремо, а облік навалювальних і генеральних вантажів став самостійним. А Аллі Хамурді, чиє попереднє завзяття не залишилося непоміченим, керівництво запропонувало посаду старшої технікині. І ось уже два роки у неї в підпорядкуванні п’ять змінних підлеглих і вп’ятеро більша відповідальність. На сьогодні, визнає співрозмовниця, є що освоювати, вивчати та куди рости. Зарплата дозволяє самостійно орендувати житло і планувати своє життя. Але якщо помріяти про перспективи, дівчині хотілося б спробувати себе і в абсолютно новій іпостасі.
Алла Хамурда, заступниця начальника групи обліку генеральних і навалювальних вантажів DP World TIS — Pivdennyi
Мені цікава посада комерційного менеджера. Це не зовсім кар'єрний зріст, тому що тут мова не про щаблі кар’єрної драбини, це інший напрямок — робота з клієнтами, договорами. Для цього також потрібно розвиватися, стажуватися, знати специфіку документообігу. Але було б дуже цікаво хоч трохи більше дізнатися про цю роботу. А вже потім, можливо, і дивитися в бік зміни спеціалізації.
Менеджерка з зовнішньої логістики Ірина Фоміна після Одеського національного морського університету також почала з групи обліку навалювальних вантажів. Зізнається, порт приваблював з дитинства, тому й спеціальність вибрала відповідну — організація перевезень і управління на транспорті. На підприємство в Визирку прийшла молодою фахівчинею. За десять років встигла освоїти роботу змінної технікині, фахівчині з логістики комерційного відділу, керівниці відділу внутрішньопортового експедування, менеджерки з зовнішньої логістики дирекції з маркетингу та продажу. У трудовій книжці співробітниці є відмітки підприємств ТІС-Руда, ТІС-Вугілля і ТОВ «ТІС».
Ірина Фоміна, менеджерка із зовнішньої логістики дирекції з маркетингу та продажу ТІС
Всі мої посади передбачають комунікацію з великою кількістю людей. Але в портовій галузі працюють, в основному, чоловіки — диспетчери, начальники зміни, тальмани, працівники залізничної ділянки. Пліч-о-пліч працювати з ними не складно. А ось для переходу в керівну ланку довелося розбивати безліч закостенілих стереотипів у колег.
Жінка каже, за роки свого зростання навчилася і відстоювати інтереси терміналу, і знаходити компроміси зі співробітниками. І на кожному новому місці набувала відчуття щастя і захвату від того, чим доводилося займатися. Окреме задоволення — рішення нестандартних завдань. Головне тут — вміння мислити, аналізувати, використовувати накопичений раніше досвід і законодавчу базу.
Роботу на будь-якій ділянці транспортного вузла не назвеш приємною, сходяться на думці співрозмовниці. Тут складно. Але саме це, плюс масштаб, злагодженість всіх процесів і лідерство серед конкурентів додають трудовим будням романтики, яку навряд чи можна знайти на більш «теплій», але тривіальній службі.
Авторка: Наталія Шестакова.
Фото надані з архівів співрозмовниць.
Матеріал створений в рамках проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», що реалізується Волинським пресклубом в партнерстві з Гендерним центром Волині та за підтримки Української медійної програми, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та виконується Міжнародною організацією Internews.