Головна фахівчиня відділу «Доброславське бюро правової допомоги» Одеського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги — Тетяна Ващенко розповіла про особливості отримання спадщини.
— Тетяно Олегівно, порушене питання для громадян досить болюче і непросте.
Тетяна Ващенко, головна фахівчиня відділу «Доброславське бюро правової допомоги» Одеського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги
Це справді так. Бо рано чи пізно, але практично кожна людина розлучається з близькими у зв’язку з їхньою смертю. Громадяни відчувають у зв’язку з цим величезний стрес, багато хто з них не може або не хоче обговорювати питання оформлення у власність майна померлого і не завжди точно та оперативно може отримати важливу інформацію і зробити все так, як цього вимагає буква закону при оформленні спадщини. Але, попри певні складнощі, життя на цьому не закінчується, тому необхідно переоформити майно на себе — на спадкоємця, саме те майно, яке належало померлому на момент смерті.
— Хто може бути спадкоємцем?
— Хто має право відкривати спадкову справу?
— Термін відкриття спадкової справи обмежується. Кажуть про те, що Ви пропустили термін на прийняття спадщини. Що це означає?
Тетяна Ващенко, головна фахівчиня відділу «Доброславське бюро правової допомоги» Одеського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги
Відповідно до ст. 1270 ЦК України «спадщина може бути прийнята протягом шести місяців з дня відкриття спадщини». Це означає, що ви повинні були прийняти спадщину фактично або подати нотаріально засвідчену заяву про прийняття спадщини за Законом чи за заповітом саме протягом шести місяців з дня смерті спадкодавця. Не після спливу шести місяців, а саме в період шести місяців від дня смерті. Якщо ви фактично не прийняли спадщину, не подали цієї заяви, то ви пропустили термін на прийняття спадщини і тоді вам пряма дорога до суду, де можна з поважних причин поновити термін на прийняття спадщини.
— Які потрібні документи для того, щоб відкрити спадкову справу?
Тетяна Ващенко, головна фахівчиня відділу «Доброславське бюро правової допомоги» Одеського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги
Щоб ваш похід до нотаріуса був недаремним, запам’ятайте, які Вам необхідно взяти з собою до нотаріуса документи для відкриття спадкової справи:
— паспорт та реєстраційний номер облікової картки платника податків спадкоємця;
— свідоцтво про смерть спадкодавця, документи на спадкове майно;
— у разі наявності заповіту, в тому випадку, якщо ви вступаєте у спадщину за заповітом;
— документ, що підтверджує родинні відносини зі спадкодавцем: свідоцтво про народження або свідоцтво про укладення шлюбу тощо (в тому випадку, якщо ви вступаєте у спадок за Законом);
— довідка з компетентних органів про те, хто проживав з померлим на дату смерті.
При цьому вам необхідно буде написати Заяву про прийняття спадщини за Законом чи заповітом, або написати Заяву про те, що ви відмовляєтеся від спадщини без зазначення на користь кого, або із зазначенням конкретної особи із кола спадкоємців.
Нагадуємо, що для отримання безоплатної правової допомоги та захисту своїх прав громадяни можуть завжди звернутися до відділу «Доброславське бюро правової допомоги» Одеського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги за адресою: смт Доброслав, вул. Центральна, 75 або за телефоном (04855) 9–16–16. Цілодобово також функціонує єдиний телефонний номер системи надання безоплатної правової допомоги — 0 800 213 103.
Автор: Іван Рафальський.