Заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода під час онлайн-наради з питань територіальної організації влади нагадав, що до 7 серпня згідно з рішенням Верховної Ради про формування нових районів в Україні, облдержадміністраціям необхідно надати пропозиції щодо утворення, ліквідації та реорганізації райдержадміністрації, їхніх структурних підрозділів, чисельності працівників, а також розрахунки на їх утримання. Онлайн-захід відбувся за технічної підтримки Швейцарсько-українського проєкту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO.
Він також зазначив, що цього року реформа територіальної організації влади відбуватиметься в рамках чинної Конституції, отже, великих змін у статусі та повноваженнях місцевих державних адміністрацій поки не буде.
Отже РДА і надалі виконуватимуть делеговані повноваження районних рад, якщо ті будуть створені у нових районах. Чи будуть районні ради, залежить від рішення ЦВК.
Якщо не будуть оголошені вибори у районні ради нових районів, тоді ці строки, за словами заступника міністра, не такі критичні. Але і затягувати з реорганізацією РДА не потрібно, бо невизначеність демотивує працівників адміністрацій і точно не допомагає створити ефективну владу на місцях, вважає заступник міністра.
Також він надав представникам ОДА дві пропозиції, які варто враховувати, коли готуватимуться проєкти видатків державного бюджету наступного року на районні державні адміністрації.
Він також повідомив, що пропонується розділити функції РДА нових районів на три основних блоки:
1. Координаційний — координація діяльності всіх територіальних підрозділів ЦОВВ, що працюють на території району. Передбачається, що роль районних державних адміністрацій у розвитку територій посилиться, бо повноваження територіальних підрозділів ЦОВВ з наступного року будуть поширюватись на територію, що сходиться з територією району.
2. Забезпечення законності. РДА допомагатимуть, особливо новоствореним громадам, на стадії формування їх органів, реєстрації, ресурсного забезпечення, а також надаватимуть консультації, щоб ОМС не припускалися помилок, не порушувати свідомо чи несвідомо законодавство при прийнятті рішень.
3. Виконання делегованих повноважень районних рад. Поки що тут за базовий береться варіант утворення районних рад в нових районах і наділення їх конкретними, хоча і значно меншими, ніж до цього функціями (з пропозиціями щодо яких можна ознайомитися у законопроєкті на порталі Децентралізація).
І ще один окремий блок РДА — секретаріат (апарат), який має забезпечувати функціонування РДА.
Щодо структури кожної РДА у нових районах, то передбачається, що вона має бути типовою, а от чисельність працівників — різною. Це буде залежати від навантаження на адміністрацію — від кількості жителів, кількості громад району, безпекової ситуації тощо, уточнюється на порталі Децентралізація.
Спільно треба зробити так, щоб район став не декоративним, не просто формальним, а дієвим рівнем організації влади на місцях, який виконує велику кількість конкретних завдань, покладених на виконавчу владу, де працюють висококваліфіковані і високооплачувані фахівці, здатні приймати рішення, застосовувати сучасні підходи для розвитку територій, надавати якісні послуги бізнесу і громадам, резюмував В’ячеслав Негода.