- Як розроблялася стратегія розвитку Вилківської ОТГ?
Ми використовуємо 11 пріоритетів Дунайської стратегії. Це основні напрямки, за якими всі дунайські держави розвивають свою економіку і планують територію. Починають з першого пріоритету - мобільність водних шляхів і автомобільні дороги. Обов'язково враховуються екологічні показники, якість питної води, техногенна безпека, культура, освіта. Вся українська Бессарабія від Дністра до Дунаю - це пріоритетна зона Всесвітньої спадщини згідно з Дунайською стратегією. Ця територія районована по 11 пріоритетам. Це дуже зручна форма регіонального структурування планів. Для Вилківської ОТГ стратегію зробили в рамках цих стандартів. Рекомендую і для Лиманського району скористатися цими пріоритетами. На підставі такої структури дуже зручно готувати валідні проекти міжнародної технічної допомоги й знаходити здобувачів в Євросоюзі.
- Наскільки суттєвою може бути міжнародна грантова допомога для бюджету громади?
Будь-яка громада сьогодні здібна залучати до 1,5 мільйонів євро додатково. Це крім тих бюджетних можливостей, які є. Але тему грантів не можна сприймати тільки як подарунки. По суті - це і міжнародні запозичення і наше бюджетне фінансування. У комплексі ці інструменти добре працюють в розв'язанні багатьох проблем.
- Що вже реалізовано у Вилківській ОТГ за допомогою цього інструменту?
Зроблено великий проект з вакуумної каналізації. Зараз підготовлений Європейський проект по реновації водопровідної системи. Працюємо з питань техногенної безпеки, протипаводкового захисту, екологічного виробництва та розвитку екологічного туризму. Але, я закликаю до реалізму. Не завжди все виходить відразу. Найчастіше, щоб потрапити в якісь заявки, потрібно зробити від двох до чотирьох спроб. Ми прийшли до висновку, що постійні витрати на написання маленького і великого проекту приблизно однакові. Тому я раджу відразу писати великі проекти. На такі міжнародні грантові заявки завжди є гарантовані результати.
- Теми туристичної привабливості та екологічного туризму - як об'єднаним громадам монетизувати свій потенціал?
За винятком Вилкове, комплексу "Фрумушика - Нова" у Тарутинському районі, ще піщаних кіс Білгород-Дністровського, Татарбунарського та частини Лиманського районів, ніхто не використовує повною мірою свій туристичний потенціал. Тим часом, створення туристичних брендів могло б стати серйозною складовою для додаткової монетизації ресурсів громади. Важливо і потрібно вже сьогодні використовувати всі можливості й ресурси. Адже від цього залежить майбутнє!