- Що ще необхідно зробити для закінчення будівництва каналу "Тилігульський лиман - Чорне море"?
Канал, який ще за часів Радянського Союзу побудував колгосп для того, щоб риба заходила в лиман, з часом замулився. Тоді ніхто не думав, що Чорне море буде впадати в Тилігульський лиман, навпаки: річка Тилігул повинна була наповнювати лиман водою, яка повинна була звідти йти в Чорне море. Однак і канал, і річка, і інші притоки замулились в результаті обробки землі в недозволених місцях - лиман почав висихати. Найчистіший лиман півдня України практично перетворився в болото. Солоність води досягла 36 проміле - ще 4 проміле і лиман помер би. Природний заповідник, куди прилітає безліч птахів на зимівлю, потрібно було рятувати. Ще до моєї каденції зустрічалися депутати Одеської та Миколаївської областей з метою розв'язати цю проблему: Одеська облрада пішла далі - замовили проєкт будівництва, в якому, на жаль, в повному обсязі не змогли врахувати значні прибережні течії й силу хвиль, що там утворюються. Спочатку необхідно було зробити морську частину й дамбу, щоб пісок не заходив в лиман і не замулювалося дно каналу. На жаль, держава не виділяла кошти вчасно. Було виділено близько 50 мільйонів гривень, завдяки чому зараз закінчуються роботи в морській частині. У цьому році жителі Коблевого та Лиманського району звернулися до Міністерства енергетики та екології з проханням посприяти якнайшвидшому завершенню робіт. На даний момент в Одеській обласній раді розглядається питання про те, щоб виділити кошти на поглиблення каналу до двох метрів. Невеликий міст, розташований поруч з мостом, що з'єднує Одеську й Миколаївську області, планується або прибрати, або підняти так, щоб під ним могли проходити невеликі прогулянкові катери. Тоді території, що оточують лиман, заживуть новим, рекреаційним життям. Під прохід таких катерів залишили місце й в побудованому гідротехнічному спорудженні. Як тільки буде вирішене питання з "танковим" мостом і канал поглиблять до двох метрів - відкриються нові можливості для туризму. Враховуючи багату і цікаву історію цих місць, а також природну красу - це благодатний ґрунт для туризму та рекреації.
- Яке Ваше бачення туристичного розвитку Сичавки? Розкажіть про Вашу ідею з будівництва єдиної набережної від Коблевого до Сичавки.
Триває процес об'єднання Визирської громади, і ми розраховуємо, що Сичавка до неї також приєднається. Лиман при правильному підході має великий туристичний потенціал. Є ідея підписати договір про співпрацю Визирської й Коблівської громад з містом Южне в цьому напрямку. Туристичний потік забезпечує заробіток, а до процесу залучення туристів потрібно підходити комплексно й раціонально. Згодом необхідно отримати статус курорту. Потрібно почати зміцнення морського берега. Існує проблема, особливо помітна в Коблевому - море змиває пляжі.
За допомогою берегоукріплювальних робіт можна зберегти та збільшити їх територію. Розроблено проєкт цих робіт в Сичавці й Коблевому, а щоб пісок не змивало, буде створено спеціальну огорожу. Потрібно приєднати народних депутатів, як з боку Одеської, так і з боку Миколаївської областей, місцеві органи влади й ОТГ, я також готовий приєднатися, щоб спільно звернутися до Міністерства екології та прискорити розгляд проєкту міністром. Це дало б нам можливість взяти участь у відповідній державній програмі. Ми б змогли врятувати вісім кілометрів території курортного узбережжя. Берегоукріплювальні роботи повинні проводитися не фрагментами, а повномасштабно по всій береговій лінії.
- Як буде проходити процес отримання статусу курорту?
Сичавці необхідно вкласти близько 150 мільйонів гривень, щоб побудувати водопровід і каналізацію. Претендувати на статус курорту без води й каналізації - неправильно. Визирська громада досить благополучна - її бюджет становить 226 мільйонів гривень. Звичайно, суму в 150 мільйонів виділити відразу не вийде, проте ми працюємо над тим, щоб зробити для Сичавки помпову, тому як тут не вистачає води в літній період. А в перспективі, разом з областю і державою, ми будемо розв'язувати цю проблему в цілому. Крім того, ми співпрацюємо з представниками громад в Молдавії та Румунії з приводу отримання гранту на будівництво каналізації в Визирці - така робота потрібна й Сичавці. Для курорту надзвичайно важливі вода, каналізація, дороги й комфортні умови для роботи бізнесу. Не обов'язково шукати іноземного інвестора, але потрібно створити сприятливі умови й з'являться свої, місцеві інвестори. У Коблевому теж необхідно і далі розвивати інфраструктуру. Ми могли б підтримувати один одного у розв'язанні подібних проблем, кожен отримував би свої доходи, але разом їх можна отримати більше з огляду на кращі умови. Якщо нам вдасться вибудувати спільну ефективну співпрацю, ми зможемо отримати й статус курорту, і звернути увагу держави на берегоукріплювальні роботи.
- Коли можливе документальне оформлення цієї співпраці?
Сичавка вирішила приєднатися до Визирської громади. Це - гарна новина, як для Сичавки, так і для Южного, і для Коблевого. Тепер ми можемо активізувати процес запуску такого співробітництва, забезпечивши інтереси кожної зі сторін. Під час зустрічі з Володимиром Новацьким, мером Южного, ми говорили про те, що спочатку необхідно створити європейське село, і поступово рухатися назустріч один до одного, за допомогою договорів про співпрацю та інших процесів - таких як районування, наприклад. Тоді ми зможемо доповнювати й підтримувати один одного, а не конфліктувати. Визирська громада, зі свого боку, давно активно співпрацює з Сичавкою: ми допомагали облаштувати місцеву амбулаторію, сприяємо в організації свят, таких як Дні села, працюємо над будівництвом водопроводу. На даний момент склалися сприятливі умови для підготовки та підписання договору про співпрацю: і Южне готове йти в цьому напрямку, і ми, і Коблеве. Разом ми зможемо вирішити безліч питань, які поодинці нам вирішити не під силу.