24 травня Президент підписав Закон щодо забезпечення права громадян на доступ до державної реєстрації актів цивільного стану у зв’язку з укрупненням територіальних громад (колишній законопроєкт 4382).
Цей досить простий крок важко переоцінити. Адже він одночасно вирішує відчутну проблему та дає нові можливості громадам, вважає Віктор Тимощук з Центру політико-правових реформ, передає Децентралізація.
Проблема була пов’язана з відсутністю повноважень у сфері РАЦСів в колишніх містах обласного значення. З дня опублікування закону всі громади отримали рівні повноваження щодо реєстрації народження, шлюбу, смерті.
Що далі?
1. Важливо, щоб кожна громада, яка досі не виконувала повноважень у сфері РАЦСу або втратила їх після укрупнення, — взяла такі повноваження.
Для цього треба визначити відповідальний виконавчий орган місцевої ради та уповноважити посадових осіб такого органу на цей напрямок. В тому числі треба визначити посадову особу, відповідальну за зберігання бланків свідоцтв.
2. Другим важливим кроком є забезпечення доступності послуг РАЦСу в колишніх сільських, селищних, міських радах, що увійшли до складу укрупненої територіальної громади з містами обласного значення. Найпростішим варіантом є уповноваження старост.
Але також це можуть бути адміністратори ЦНАПів (на віддалених робочих місцях) чи інші посадові особи виконавчих органів. Усі можливості, в тому числі номерні гербові печатки для достатньої кількості посадовців законодавством передбачені. Отже, послуги РАЦСу тепер повинні повернутися в усі громади й надаватися швидко як і до укрупнення.
ОМС можуть скористатися рекомендаціями експертів Програми «U-LEAD з Європою», де все детально розписано, та наданими зразками рішень (Про здійснення повноважень у сфері державної реєстрації актів цивільного стану).
3. Також важливо, щоб ці три прості, але водночас найпотрібніші людям послуги РАЦСу брали й ОМС у старих райцентрах та власне в колишніх містах обласного значення, навіть попри існування там відповідних підрозділів Мін’юсту. Особливо це актуально для якісного функціонування ЦНАПів. Адже ці послуги відтепер можуть легко надаватися безпосередньо у ЦНАПі, без зайвих передач документів і невідкладно.
Це також відкриває нові можливості ЦНАПу надавати комплексні послуги (групи послуг), що випливають від таких життєвих подій як народження, шлюб, смерть. Адже з них часто випливають і реєстрація місця проживання, паспортні послуги, державні допомоги та субсидії тощо. Власне з послугами РАЦСу ЦНАП набуває нової якості.
4. На цьому етапі зберігається дублювання функцій ОМС з Мін’юстом. В міру зменшення навантаження на органи Мін’юсту держава зможе оптимізувати їх територіальну мережу та чисельність.