Професор Мільбрадт - один із тих політиків, які були відповідальними у Східній Німеччині за децентралізацію та інші трансформаційні процеси після об’єднання країни.
– Як Ви в цілому оцінюєте прогрес реформи децентралізації в Україні?
– Що особливо успішного в цій реформі?
– Однак, деякі громади все ще лишаються занадто малими, а дехто не має достатньо ресурсів, щоб забезпечувати послуги, які вони мають забезпечувати. Як розв'язати цю проблему?
– Чи можете Ви назвати найбільші успіхи реформи децентралізації, а також відзначити те, що пішло не так, як треба?
У більшості областей процес просувається без зайвих проблем, він є успішним, і більшість новообраних мерів здатні повноцінно виконувати свої розширені повноваження. З іншого боку, в країні все ще існує багато районів, де не відбувся процес об’єднання, а також передачі повноважень. Це стає великою проблемою.
Якщо ви поглянете на мапу України, то знайдете багато "білих плям", які потрібно заповнити. Ця проблема виникає тоді, коли ви (правильно) розпочинаєте процес об’єднання на добровільних засадах. Але зрештою вам необхідно реорганізувати всю територію. Тож наступним кроком має стати пришвидшення об’єднавчого процесу й закінчення його у встановлений термін. Ви можете підвищити стимули та переконувати у перевагах об’єднання, як наприклад, скорочення бюрократизму, але зрештою вам потрібна концепція завершення реформи, яка включає дедлайни й політичну волю об’єднання за допомогою закону. Зазвичай достатньо лише продемонструвати "батіг" і дуже рідко доводиться його застосовувати. Це буде задачею нового уряду після парламентських виборів.
- Які інші важливі кроки реформи, окрім обов’язкового об’єднання?
Ви можете підвищити стимули для добровільного об’єднання. Ви маєте гарантувати місцеву автономію й дати чітко зрозуміти, що повернутися до радянської моделі з надмірною централізацією та вадами врядування неможливо. Тому вам потрібні зміни до Конституції відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування, яку Україна підписала й ратифікувала. Наразі вся реформа ґрунтується на звичайних законах, які можуть бути змінені Радою у будь-який момент. На жаль, проєкт змін до Конституції не було ухвалено, тому що його змішали з мінським процесом.
Другим елементом є стабільна фінансова перспектива для нових громад. Не тільки на наступний рік після об’єднання, але й на майбутнє.
Третій елемент - компетентний персонал із гідною заробітною платою, а також прийняття закону про місцеве самоврядування.
Четвертий елемент - орган планування на всій території громад. Ці законопроєкти знаходяться у Раді та мають бути ухвалені якомога швидше.
Інше питання дуже близько пов’язане з об’єднавчим процесом. Якщо Україна створює більше ефективних громад і передає відповідальність до них, особливо з районів, вам потрібно вирішити, що робити з цим рівнем. Наразі Україна має близько 500 районів. Це забагато, якщо уряд має на меті зменшити кількість громад з первісних понад 11 тисяч до 1-1,5 тисячі.
Тому вам також потрібно вирішувати й питання районів. Чи потрібні вони вам? Якщо так, то за що в майбутньому вони мають відповідати? Оскільки більшість зі старих зобов’язань переходять до громад, ви повинні надати їм нові компетенції, наприклад, відповідно до секторальної деконцентрації галузевих міністерств (охорона здоров’я, освіта і т. д.). Якщо Україна хоче підтримувати районний рівень, а я думаю, що країна цього хоче, необхідно не лише скоротити кількість районів, але також переглянути їхню майбутню роль. Цього кроку все ще не вистачає. Для подолання перешкод на шляху децентралізації на районному рівні вам потрібно надати нову перспективу людям, які на цьому рівні працюють. Якщо вони бояться втратити свої робочі місця через децентралізацію на місцевому рівні, вони будуть не дуже корисними для реформи.
– Ви згадали про необхідність надати місцевим громадам гарантії отримання коштів. Як уряд може це гарантувати?
Ви можете прописати в Конституції, що громади мають право отримувати відповідні кошти для забезпечення основних потреб. Другий момент - ви можете дозволити громадам запроваджувати власні податки. Ви також можете дозволити їм ухвалювати рішення про ставки певних податків. Це надасть їм стабільну фінансову основу, гроші, які можна витрачати автономно.
Гранти - це наступний елемент, але вам треба бути обережними, щоб не обмежити місцеву автономію великою кількістю умов отримання грантів. Ви повинні надавати деякі гранти безумовно - наприклад, задля фіскального вирівнювання: тим громадам, які мають низький податковий дохід. У цьому випадку гранти мають надаватися для того, щоб зменшити розбіжності між багатими та бідними громадами й забезпечити можливість навіть бідним громадам повноцінно виконувати свої обов’язки. Водночас ви також можете надавати трансферти на спеціальні інвестиції або важливі послуги, але умови трансфертів не мають бути занадто жорсткими.
– В одному зі своїх інтерв’ю ви зазначили, що децентралізація може зменшити проблему політичного та економічного впливу олігархів. Як цього досягти?
Якщо ви займаєтеся децентралізацією, то ви децентралізуєте владу, гроші та можливості корупції. Боротися з корупцією легше на місцевому рівні, тому що там люди краще знають, що у них відбувається. Легше боротися з невеликими "поганими хлопцями", ніж із великими "поганими хлопцями", які знаходяться нагорі. Міжнародний досвід показує, що децентралізація може бути інструментом для зменшення рівня корупції.
Другий момент - коли муніципалітети збирають свої власні податки, то люди намагаються сплачувати їх краще, ніж коли податки відправляють до центру. Люди більш схильні обманювати центральний уряд, а не місцеві органи влади. Тому що на місцевому рівні мешканці краще розуміють, на що саме витрачаються їхні гроші.
– Однак тут все ще існує проблема - часто податкова адміністрація не надає місцевому уряду інформації щодо збору податків на його території.
– Як Ви вважаєте, чи може центральний уряд розвернути реформу децентралізації?
– В Україні було чимало дискусій стосовно її політичної системи. Деякі політики пропонують повністю перетворити її на парламентську республіку. Чи підійде Україні німецька політична модель?
Переваги й вади існують у кожній системі - як у президентській, так і у парламентській чи змішаній. Франція - сильна президентська країна. У Німеччині канцлер, якого обирає уряд, має дуже багато влади, але регіональні та місцеві органи також дуже сильні. Вам потрібен чіткий розподіл влади.
Уряд відповідає за керівництво країною, але президент може обрати та призначити керівників обласних та районних адміністрацій. У деяких аспектах ваша політична система є не дуже функціональною. Найкраще рішення - чітко обрати несуперечливу систему й відповідно скоригувати Конституцію, якщо це необхідно.
– Існує багато дискусій щодо широкого використання таких інструментів, як референдум. Деякі політики пропонують за допомогою нього надати "голос простим людям". Ви згодні з цим?
– Вам необхідно бути обережними з референдумами, тому що під час них ви можете зіштовхнутися з небезпекою популізму. Наприклад, референдум у Франції зупинив Конституцію ЄС, референдум щодо Брекзиту у Великій Британії також створив багато проблем. Я думаю, що не зовсім правильно розв'язувати складні питання шляхом референдуму, особливо, коли на його результат впливає популізм і фальшиві новини. Наприклад, чи варто встановлювати розмір податкових ставок через референдум?
Окремим випадком є Швейцарія, де існують різноманітні види референдумів, які іноді проводяться багато разів на рік. Швейцарці звикли до цієї системи й дуже обережно до неї ставляться - приймається лише ⅓ пропозицій, винесених на референдум. В інших країнах все інакше. На рівні земель та особливо місцевому рівні проводити референдуми дозволяється, але на жорстких умовах. Наприклад - референдуми стосовно біорізноманіття, системи шкіл, планування розвитку, урбанізму, але не стосовно міжнародної політики чи національної безпеки.
– За якими критеріями можна оцінити успішність реформи децентралізації в Україні?
– Але ж на місцевому рівні існує не лише політична, але й адміністративна відповідальність. Наприклад, державний аудит. Тому деякі люди на місцевих рівнях бояться щось робити, щоб не наробити помилок. Що Ви їм порадите?
– В Україні існує ще одна серйозна проблема: коли міські мери перебувають на своїх посадах десятиліттями й буквально "зливаються" з місцевою мафією. Децентралізація не дуже допоможе у такому випадку.
– Скільки влади центральний уряд повинен передати місцевому рівню?
За матеріалами "Децентралізації".