- Як у Вас виникла зацікавленість до вивчення історії?
Моя зацікавленість до вивчення історії сформувалася в юнацькі роки, коли я ще сама була ученицею школи №3 в Березівці. Я цікавилася історією села, а потім міста Березівка. Наш клас був дуже активним: ми були читачами бібліотеки, зустрічалися зі свідками історичних подій в житті міста. Пізніше, коли я стала вчителем історії, виникла необхідність готувати до кожного уроку різні факти з історії рідного краю. З року в рік збирався матеріал, який використовувався під час уроків.
- Що важливіше сьогодні - вивчати всесвітню історію або історію нашої держави, свого міста або села?
Українська історична наука стоїть на трьох китах: на всесвітній історії, історії України та історичному місцевому краєзнавстві. Як із зерна виростає колос, так і наша любов до своєї родини та Батьківщини проростає любов'ю до історії і необхідності її вивчати. Все це виходить на загальнолюдський рівень, оскільки всесвітня історія знайомить нас з персоналіями, які вплинули на розвиток всього сучасного суспільства. Інформаційне суспільство неможливо без вивчення минулого всього людства. Важливо знати про досягнення своєї країни й інших народів світу.
- Які теми серед краєзнавчих Ваші улюблені?
Так склалося, що все почалося у мене в Першотравневому з вивчення історії нашого земляка - художника Миколи Кузнєцова, відомого як в Україні, так і далеко за її межами. Художня спадщина Миколи Кузнєцова фактично є загальносвітовою, тому що його картини є в музеях США, Франції, Сербії та інших країн. У Степанівці, біля Першотравневого, був маєток художника, його садиба, яка дісталася йому у спадок від батьків. До речі, походження його роду дуже цікаве: мати художника, Клавдія Гаврилівна, належить до козацького роду Леонтовича, представником якого є відомий композитор, автор "Щедрика".
Микола Кузнєцов увічнив на полотнах своїх предків, а також історію рідного краю. Практично всі теми з кінця XIX - початку XX століття зображені в його роботах. Ми можемо побачити на картинах, які були, будинки людей, їх працю в полі, дозвілля. Кожна картина дає можливість познайомитися з якимось фактом історії цього краю.
- Чи допомагають краєзнавчі дослідження дітям у вивченні історії?
Звичайно допомагають! Коли діти знайомляться з видатними історичними персоналіями краю, вони отримують чудовий зразок для наслідування. Старша дочка Миколи Кузнєцова, Марія Миколаївна Бенуа - відома актриса, танцівниця й співачка, мала чарівний голос. Вдалося знайти фонозапис тих часів - у неї була своя студія звукозапису в Парижі - та продемонструвати його на обласному семінарі. Ці люди були представниками творчої еліти. Коли Марія Миколаївна була ще маленькою дівчинкою, вона познайомилася з відомим композитором Петром Чайковським. Вже тоді вона вирішила, що стане актрисою. Але батьки вирішили по-своєму й віддали її в закритий пансіонат у Швейцарії, де вона освоїла основи багатьох наук і вивчила іноземні мови. Повернувшись на Батьківщину, вона стала провідною актрисою Маріїнського театру й отримувала там кращі ролі. Це приклад талановитої людини, яка реалізувала себе через творчість.
- Учні беруть участь в цих дослідженнях?
Особливо популярними стали окремі акції по дослідженню історії Голодомору, Другої світової війни, коли діти самі спілкувалися зі свідками й учасниками тих подій і записували їхні спогади. Крім того, наші учні беруть участь в краєзнавчих конкурсах і дослідженнях. На Всеукраїнському етапі конкурсу-захисту наукових робіт Малої академії наук наші учні займали призові місця. Таким чином учні долучаються до досліджень і кропіткої роботи, що вимагає значних зусиль. Одна наша учениця так надихнулася вивченням історії рідного краю, що написала прекрасну поему, з якою перемогла на конкурсі юних поетів "Жива історія". Воїни-визволителі села Першотравневе свого часу стали нашими близькими друзями: ми розшукали їх, листувалися та запрошували ветеранів до нас, до Дня Перемоги, починаючи з 1988 року. Базою цієї діяльності став краєзнавчий музей, заснований у школі. Зібрані матеріали - документи, фотографії, особисті речі, які передали ветерани й наші односельці, зберігаються в ньому.
- Чи є у Вас якісь рекомендації школярам з приводу їх підготовки до ЗНО?
Дитину до здачі ЗНО повинен готувати весь період навчання в школі. За короткий термін не можна вивчити матеріал з 6 по 11 класи: це величезний масив інформації, куди входить багато дат та історичних фактів. Це постійна й системна робота, яка вимагає праці. Навчаючись цілеспрямовано, випускник досягає успіхів. Деякі наші випускники показали високий рівень знань завдяки системному навчанню. Коли вони стали студентами вищих навчальних закладів, їм було під силу скласти іспити, користуючись знаннями, що вони отримали в нашій школі.
- Які надії Ви пов'язуєте зі створенням Визирської об'єднаної громади, чи покращиться, на Вашу думку, ситуація в освітній сфері?
Об'єднання в громаду дуже важливе, оскільки забезпечує перспективи соціального та економічного розвитку краю, сфер освіти, медицини та культури. Є надія, що плани, які вибудовує наше керівництво, будуть реалізовані й життя нашої громади зміниться на краще. Ми вже зараз в Першотравневому відчуваємо турботу та підтримку нашого навчального закладу з боку керівництва. Все це вселяє надію й віру в краще. Я сподіваюся, учні нашої школи примножать у майбутньому традиції Першотравневого НВК, стануть гідною заміною нам і зроблять свій внесок в успішний розвиток нашої Визирської об'єднаної громади.
Раніше ми писали про життя видатного художника Миколи Кузнєцова. Читайте також про відвідини маєтку митця школярами Першотравневого НВК.