Архів
Листопад 2022 (54)
Жовтень 2022 (42)
Вересень 2022 (39)
Серпень 2022 (59)
ЛАН » Новини » Одеські вчені досліджують незвичайні бактерії із дна Чорного моря

Одеські вчені досліджують незвичайні бактерії із дна Чорного моря

Біологи Одеського національного університету імені І.І. Мечникова виявили новий штам бактерій, який отримав назву B. velezensis ОNU553. Спори цього мікроорганізму знайшли в донних відкладеннях Чорного моря на глибині 2 000 метрів, повідомляє «Думская».

Як розповів керівник дослідницької групи, проректор ОНУ з наукової роботи доктор біологічних наук професор Володимир Іваниця, відкриття було зроблено за сприяння фахівців Бременського університету, які провели експедицію в північно-західній частині Чорного моря і поділилися отриманими зразками з одеськими колегами.

Виявлені на дні Чорного моря бактерії — це штам мікроорганізмів Bacillus Velezensis, яких виділили в окремий вид у 2005 році. Зараз ці бактерії є предметом дослідження багатьох наукових центрів по всьому світу. Річ у тому, що вони здатні виділяти речовини, які мають антимікробну, протигрибкову, протипухлинну та протизапальну активність. Вчені бачать великі перспективи їх застосування у сфері біотехнологій, а можливо, і в медицині — як джерело нових протимікробних препаратів.

За словами професора Іваниці, ці мікроорганізми живуть в ґрунті. По всій видимості, в Чорне море вони потрапили разом з річковими стоками.

Володимир Іваниця, керівник дослідницької групи, проректор ОНУ з наукової роботи, доктор біологічних наук, професор

Після відмирання морських організмів — водоростей, зоопланктону, фітопланктону, тварин — їх останки починають поїдати бактерії-сапрофіти та гетеротрофи. Вони максимально використовують органіку, а решта мінералізованих речовин осідають на дно моря. Це так званий «морський сніг», швидкість випадання якого в Чорному морі оцінюють в п’ять метрів за тисячу років. Власне, у відкладеннях цього «морського снігу» ми знайшли спори бактерії — вони безнапасно пережили тиск в сотні атмосфер при температурі +2 °C протягом дуже довгого часу.

Найбільш реально використовувати ці бактерії в аграрній сфері. За словами Володимира Іваниці, процес вивчення мікроорганізму вже знаходиться на практичній стадії. Університет уклав договори з ТОВ «Відродження М» і науково-виробничим об'єднанням «Агробіоінноватика» про проведення доклінічних досліджень і промислових випробувань.

Зараз ми рухаємося у двох напрямках. Перше — це традиційне використання корисних бактерій і продуктів їх життєдіяльності (метаболітів) для захисту рослин від збудників різних хвороб, які знаходяться в ґрунті. Також ми з колегами проводимо експерименти зі створення навколо рослини з моменту її проростання «захисної оболонки» з корисної мікрофлори. Це дозволить не боротися з хворобами, а запобігати їх.

Що стосується використання одеського штаму в медицині, то в цьому питанні Володимир Іваниця не такий оптимістичний. Безумовно, B. velezensis має великий потенціал і може стати, як колись пеніцилін, джерелом нової лінії антибіотиків. Однак для цього знадобляться десятиліття наукової роботи та інвестиції, які оцінюються в сотні мільйонів доларів.

Друк