У далекому вересні 1994 року на березі Великого Аджаликського лиману запустила свою роботу компанія ТІС (Трансінвестсервіс, — прим. ред.). За ці майже 26 років ТІС заслужено заробив репутацію найбільшого транспортного вузла в Україні, який об'єднує 5 спеціалізованих морських терміналів, що обробляють щорічно до рекордних 33 млн т вантажів (за результатами вантажообігу у 2019 році), повідомляють в Центрі транспортних стратегій.
Але в 1994 році зовсім не йшлося про встановлення будь-яких рекордів. На місці майбутнього гіганту існував радянський комплекс для перевалки фосфоритів. Його побудували в 80-х роках минулого століття, але повністю в експлуатацію так і не запустили.
Цей занедбаний комплекс був далекий від назви «порт» — всього лише причал, склад, гілка залізниці. Партнери по бізнесу Олексій Ставніцер і Олег Кутателадзе вирішили «оживити» проєкт і змінити його профіль з імпортного на експортний. Так з’явився перший термінал з імпорту мінеральних добрив.
Сьогодні компанія розширилася до багатопрофільного логістичного хабу, який складається з 5 терміналів на території понад 400 га. ТІС-Міндобрива (з 1998 р.), ТІС-Зерно (з 2000 р.), ТІС-Руда (з 2004 р.), ТІС-Вугілля (з 2007 р.), ТІС-Контейнерний (з 2009 р.) — їх функціонування контролює сам ТІС.
У серії наших матеріалів ми розповімо, які технологічні нововведення і стратегічні рішення допомогли стати ТІС найбільшим транспортним вузлом країни.
Почнемо з найважливішого — відмови від спеціалізації.
В середині 90-х популярною практикою вважалася спеціалізація портів на певному вантажі. Так, наприклад, Одеський порт концентрувався на обробці наливних вантажів, що становило майже половину його вантажообігу. Чорноморськ (раніше Іллічівськ, — прим. ред.) — на металах. ТІС же спочатку спеціалізувався на сипучих вантажах, а вже пізніше будувалися нові термінали, для, здавалося, б несумісних вантажів — вугілля, мінеральні добрива, зерно, контейнери, руда.
Зараз даної практикою нікого не здивуєш, а тоді вона вважалася новаторською. Ідея полягала в тому, щоб створити спеціалізовані комплекси, на роботу яких втрата одного з вантажопотоків не змогла б вплинути.
Тому вперше в Україні було створено стивідорне виробництво, яке змогло оперувати вантажопотоками, що перетворило ТІС в багатопрофільний хаб. Це дозволило ТІС стати першим в Україні приватним оператором, який перегнав державні порти за обсягом перевалки вантажів.
І зараз транспортний вузол володіє трьома найбільшими терміналами в Україні у відповідних сегментах вантажообігу: ТІС-Вугілля, ТІС-Зерно і ТІС-Руда.
На підприємствах ТІС регулярно встановлюються нові рекорди вантажообігу, а з аналізу компанії Stark Shipping, другий рік поспіль група терміналів ТІС продовжує лідирувати в рейтингу серед 55 найбільших зернових портових терміналів України.
За матеріалами видання «Южний округ».