Королівство Швеція:
Швеція підтримує скандинавську модель системи соціального забезпечення, надаючи своїм громадянам обов'язкове медичне страхування та вищу освіту. Швеція посідає восьме місце у світі в переліку країн з найвищим номінальним ВВП на душу населення та дуже високі місця в інших рейтингах, як то якості життя, здоров'я, освіти, захисту громадських та політичних прав, конкурентоспроможності, рівності, процвітання, та людського розвитку. Країна є членом Європейського Союзу з 1 січня 1995 року.
Ця скандинавська країна змогла знайти оптимальну модель розвитку, яка дає змогу структурам місцевої влади проводити спільну для всієї країни урядову політику, забезпечувати загальнодержавні та місцеві інтереси, не обмежуючи місцеву ініціативу та впроваджуючи ефективне місцеве урядування в населених пунктах. Тому, ми вважаємо Швецію гарним прикладом європейської демократичної практики реформування державного управління. Дослідження функціонування системи самоврядування в Швеції дає змогу окреслити можливі шляхи розвитку та вдосконалення місцевого самоврядування і для Україні, зважаючи на розпочату реформу децентралізації влади.
Швеція - одна з п’яти країн, яка фінансує створення 600 ЦНАПів в Україні в рамках Програми "U-LEAD з Європою". Речниця щодо політики згуртованості та територіального розвитку Ради європейських муніципалітетів та регіонів, член Ради Асоціації місцевих органів влади та регіонів Швеції (SALAR) Карола Гуннарссон зазначила, що Швеція буде й надалі активно підтримувати Україну на шляху децентралізаційних перетворень. Після Другої Світової війни у Швеції налічувалося понад 2000 місцевих комун, більшість з яких відчували брак коштів і були фінансово неспроможними. Однак завдяки реформі децентралізації, яка почалася у 1971 році і триває досі, країні вдалося вибудувати оптимальну модель розвитку за зразком британської, не обмежуючи місцеву ініціативу та впроваджуючи ефективне місцеве самоврядування.
Основними напрями децентралізаційних перетворень були такими:
Сьогодні, на державному рівні, питання місцевого управління вирішують: парламент, уряд та спеціалізовані державні агентства. До їх компетенції відносяться сфери охорони громадського порядку, оборони, будівництва доріг національного рівня тощо. Органи місцевого самоврядування діють за принципом субсидіарності, за яким, шведські комуни мають два види повноважень: загальної компетенції, у межах закону про місцеве управління, і ті, що надаються спеціальним законодавством.
Перші стосуються життя населення і не входять до вищезазначеного переліку загальнодержавних (громадський транспорт, культурний розвиток, організація дозвілля громадян, благоустрій територій, використання земель тощо). Другі - це повноваження, які передаються для вирішення з регіонального рівня на місцевий (соціальне забезпечення, аварійні служби, охорона навколишнього середовища та інше). Місцеве самоврядування муніципального рівня представлене муніципальною радою, яка формує свої виконавчі органи. Швеція нині має чотири типи органів місцевого самоврядування:
Вибори до місцевих органів відбуваються одночасно із загальнодержавними до парламенту - риксдагу - на чотирирічний термін.
Право брати участь у виборах до муніципальних й окружних рад має кожен шведський підданий, який постійно проживає на території підпорядкованій певному муніципалітету чи ландстингу та на день виборів досяг 18 років. Зважаючи на історичні традиції, право голосу мають і громадяни Ісландії та Норвегії, а також - громадяни держав - членів ЄС. Інші іноземні громадяни мають право голосу, якщо вони проживають у Швеції не менше трьох років поспіль до виборів. Для шведської системи місцевого самоуправління характерна, європейська модель "рада - менеджер", за якої мер, обраний муніципальною радою, не користується реальною владою, а головна роль належить призначуваному професійному чиновнику - менеджеру. Він самостійно формує виконавчий апарат, розробляє програму його діяльності та контролює її реалізацію. Таким менеджером у Швеції є губернатор, що призначається й відкликається урядом, без встановлення фіксованого терміну правління. Він контролює різні периферійні служби центральних відомств, поліцейське управління області, представницькі місцеві органи.
Джерела прибутків муніципальних утворень у Швеції:
Для України найбільш прийнятним є досвід децентралізації у Швеції в політичній та фінансовій сферах.
Політична:
Тобто запровадження горизонтального управління з повноваженнями та відповідальністю, які притаманні конкретним територіальним рівням влади.
Фінансова: